سازمان معلمان طی یک بیانیه خواهان لغوتوافقنامه وزارت آموزش پرورش باحوزه ها شد!

 درخواست لغو توافقنامه ای که به موجب آن استقرارثابت روحانیون در مدارس و مدیریت برنامه های دینی مدارس توسط نهادهای بیرون از وزارت آموزش با اختصاص بودجه و امکانات ویژه را باید گام مهی در ایجادجنبش اعتراضی برای ابطال این مصوبه به شمارآورد. آنها دربیانیه خود گفته اند که روحانیت با داشتن 70 هزارمسجد و ده هزارامامزاده، تریبون های نمازجمعه ها و کانال های صدا و سیما چه نیازی برای ورود مستقیم  به مدارس دارد؟! آنها هم چنین دست اندرکاران وزارت آموزش پرورش را با توجه به این که با کسری بودجه و بسیاری کمبودها و تنگناها مواجه هستند درمورد چنین توافقنامه ای مورد پرسش و انتقادقرارداده اند. یکی از این انتقادها نادیده گرفتن اولویت هائی چون بهداشت و تأمین مربیان بهداشتی برای مدارس است که در وضعیت کنونی به 17000 نفر می رسد!

محوراصلی اعتراض معلمان را بدرستی نفض استقلال وزارت آموزش و پرورش تشکیل می دهد.

مدتی قبل در مطلبی  تحت عنوان آیا مدارس… قراراست به مکتب خانه های جدید تبدیل شوند؟ به این موضوع پرداخته شد. دراینجا تنها به ذکرکوتاه سه نکته  بسنده می کنم:

1- یکی از مظاهرمهم استقلال آموزش و پرورش در جدائی آن از مذهب و روحانیت معنا پیدامی کند، همانطورکه متقابلا دولت تئوکراتیک و مذهبی  بیش از هرچیز گرایش به ادغام آن در حوزه  و نفی استقلال نهادهای غیرمذهبی دارد.

2- علاوه برکنترل حوزه فرهنگی و آموزشی توسط مذهب یعنی باورهای قرون گذشته (و دراصل حاکمیت مردگان برزندگان)، از نظراقتصادی این کار به  معنی ایجادده هزار شغل رسمی و پرآب و نان یا همانطورکه درتوافقنامه آمده است با امکانات و بودجه ویژه، برای اهل روحانیت و حجیم کردن بوروکراسی مذهبی است و این یعنی تأمین سنگری از درون برای شلیک علیه استقلال و پویائی حوزه آموزش و پرورش و تنگ ترکردن فضای تنفسی برای نسل جوان و پویا، و این درحالی است  که نقدا ده ها و صدها هزارتحصیل کرده بیکار و جویان کار وجود دارند که قادر به یافتن شغل نیستند.

3- ائتلاف دولت روحانی و روحانیت در واقع پیوندنامیمونی است که اختصاص بودجه بیشتر به آنها و واگذاری چنین امتیازاتی از پی آمدهای طبیعی و اجتناب ناپذیرآن است.

4- همانطورکه در آن نوشته آمده است اعتراض به این توافقنامه از سوی معلمان و دانش آموزان و خانواده ها نخستین گام مهم  درعقب راندن دولت و ورازت آموزش  از این توافقنامه است. خوشبختانه گام نخست توسط سازمان معلمان برداشته است که البته باید با بسیج تمامی معلمان و تشکل ها و پیگیری های بعدی نیرومندترشود.علاوه برآن که ایجادکمپین گسترده  برای لغو این مصوبه قرون وسطائی، با پیوستن دانش آموزان و خانواده ها و حمایت سایرجنبش ها نظیرکارگران و زنان و دانشجویان و … می تواند تقویت گشته و به جنبش مطالباتی معنای واقعی بدهد.

*-        http://rahekaregarnews.com/body.php?id=6336

*-         https://roozbe.wordpress.com/2013/12/17/madrase-wa-maktabkhanie/

Posted on دسامبر 23, 2013, in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink. بیان دیدگاه.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: